
Επιτρέψτε μου ορισμένες παρατηρήσεις για τα όσα ακούστηκαν από τους συναδέλφους και τους κοινωνικούς φορείς για την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης.
Η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης αυτοκινήτου και ελαφρού δίκυκλου είναι μια δυνατότητα που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσμοθετήσει με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 126/2006, η οποία αφήνει στη διακριτική ευχέρεια των κρατών μελών την επιλογή εκείνων των προϋποθέσεων που απαιτούνται προκειμένου η ισοδυναμία να τεθεί σε εφαρμογή.
Καλό θα είναι όταν επιχειρηματολογούμε υπέρ ή κατά της μιας ή της άλλης προσέγγισης να έχουμε τεκμηριώσει προηγουμένως τις απόψεις μας στη βάση αντικειμενικών δεδομένων τα οποία θα αποτελέσουν το οδηγό μας για τη λήψη αποφάσεων.
Δύο είναι τα βασικά επιχειρήματα για τη μη υιοθέτηση της ισοδυναμίας.
Το πρώτο θεωρεί ότι οι συνθήκες οδήγησης στην Ελλάδα δεν είναι ίδια με τις άλλες χώρες καθώς στη χώρα μας υπάρχει εκτεταμένη χρήση των δίκυκλων που οδηγεί και σε μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων.
Πράγματι. Εκτεταμένη χρήση δίκυκλων έχει όμως και η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία - χώρες με παρόμοια κλιματικά χαρακτηριστικά με τη δική μας. Για να δούμε τι ισχύει εκεί.
Στην Ιταλία ισχύει η ισοδυναμία χωρίς καμία προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας. Στην Ισπανία ισχύει η ισοδυναμία, χωρίς προϋπόθεση μαθημάτων, εξετάσεων και ορίων ηλικίας. Αρκεί η κατοχή διπλώματος Β για 3 χρόνια. Στην Πορτογαλία ισχύει η ισοδυναμία χωρίς προϋπόθεση μαθημάτων και εξετάσεων. Αρκεί η κατοχή διπλώματος Β για 2 έτη και ηλικία 25 ετών.
Ας δούμε όμως και κάποιες άλλες χώρες: Στη Τσεχία ισχύει η ισοδυναμία χωρίς καμία προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας. Στη Λετονία ισχύει η ισοδυναμία χωρίς καμία προϋπόθεση εξετάσεων, μαθημάτων, ετών οδήγησης και ηλικίας. Στη Γαλλία απαιτείται μάθημα 6 ωρών, 2 χρόνια δίπλωμα Β, κανένα όριο ηλικίας. Πάμε και στη Γερμανία: Μάθημα 13 ωρών, χωρίς εξετάσεις, ελάχιστη ηλικία 25 έτη, ελάχιστη διάρκεια κατοχής άδειας οδήγησης κατηγορία Β τα 5 έτη. Η ισοδυναμία στη Γερμανία θεσμοθετήθηκε το 2019.
Εμείς προτείνουμε τη θεσμοθέτηση της ισοδυναμίας με την προϋπόθεση 5 μαθημάτων, ηλικία τουλάχιστον 27 ετών και κατοχή διπλώματος Β, τουλάχιστον 6 χρόνια. Είναι ή όχι με διαφορά το πιο αυστηρό πλαίσιο ισοδυναμίας στην Ευρώπη;
Πάμε τώρα στο επιχείρημα περί οδικής ασφάλειας.
Η μόνη διαθέσιμη στατιστική μελέτη για το ζήτημα είναι εκείνη της ισπανικής ομοσπονδίας ασφαλιστικών εταιριών. Η έρευνα ανέδειξε πως οι χρήστες ελαφρών δικύκλων που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται τρεις φορές λιγότερο σε ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο δίπλωμα οδήγησης δικύκλου.
Υπάρχει ωστόσο και μια άλλη έρευνα, η "Motorcycle Accidents in depth Study". Είναι η πρώτη έρευνα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για τη μελέτη των ατυχημάτων με δίκυκλο.
Τι μας λέει αυτή η έρευνα; Ότι η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δικύκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτου που κινούνται με μοτοσικλέτα είναι πολύτιμη, συμβάλλοντας στη μείωση των ατυχημάτων. Ας δούμε όμως ορισμένα δεδομένα από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία και Ολλανδία:
Μόλις το 3,7 των τροχαίων με δίκυκλο προκλήθηκαν από έλλειψη εξοικείωσης του αναβάτη με το όχημα. Η μελέτη συμπεραίνει πως είναι η εκπαίδευση στην οδήγηση του δικύκλου είναι λιγότερο σημαντική από την καλή γνώση του Κ.Ο.Κ. και την οδηγική συμπεριφορά. Δεύτερον, από τους οδηγούς αυτοκινήτου που προκάλεσαν τροχαίο με δίκυκλο, το 86% οδηγούσαν μόνο αυτοκίνητο ενώ 1το 4% αυτοκίνητο και δίκυκλο.
Σε δεδομένα όπως τα παραπάνω στηριχθήκαμε αγαπητοί συνάδελφοι - στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ισοδυναμία ενισχύει την οδική ασφάλεια.
Από εκεί και πέρα, προφανώς και υπάρχουν πολλά δευτερογενή οφέλη από την εισαγωγή της ισοδυναμίας - οφέλη για τον τουρισμό, το εμπόριο, την οικονομία.
Υπάρχει ωστόσο και ένα πραγματικό "κόστος", το οποίο δεν ειπώθηκε από κανέναν, αλλά θα το πω εγώ. Η θέσπιση της ισοδυναμίας μειώνει σε ένα μικρό βαθμό την επαγγελματική ύλη των σχολών οδήγησης.
Κατανοώ την ανησυχία τους. Αλλά δε μπορούμε να νομοθετούμε έτσι. Ούτε χρειάζεται να επικαλούμαστε το ευαίσθητο ζήτημα της οδικής ασφάλειας προκειμένου να υπερασπιστούμε συντεχνιακά ζητήματα.
Comments