top of page

Κίνητρα για "καθαρά" αυτοκίνητα αλλά και αυστηρότεροι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ




-Με δεδομένο ότι οι Έλληνες οδηγοί είναι ακόμη επιρρεπείς στην παραβατικότητα, σκέφτεστε μια συνολική αναμόρφωση του ΚΟΚ με πιο αυστηρές ποινές, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με «καίριες» παραβάσεις (κόκκινο, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, κτλ.);

Βρισκόμαστε στη διαδικασία επανεξέτασης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε ότι αφορά την κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση των ποινών και των διοικητικών μέτρων για μια σειρά από επικίνδυνες παραβάσεις. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρω ότι μετά την τελευταία αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. με τον νόμο 4530/2018, σε συνδυασμό με την αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα από την προηγούμενη Κυβέρνηση, υπάρχουν 40 παραβάσεις στις οποίες, αυτή τη στιγμή, δεν αντιστοιχεί ποινή. Συνεργαζόμαστε στενά με το Υπουργείο Δικαιοσύνης προκειμένου αυτές να συμπεριληφθούν στις τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα που προωθεί αυτή τη στιγμή η Κυβέρνηση. Από εκεί και πέρα, μια βασική αρχή που επιθυμούμε να υιοθετήσουμε είναι ο διαχωρισμός της τιμωρίας της αντικοινωνικής οδηγικής συμπεριφοράς από την τιμωρία του αυτοκινήτου. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα το αυτοκίνητο είναι συχνά μέσο μεταφοράς ολόκληρης της οικογένειας, συνεπώς η επιβολή ποινών στο αυτοκίνητο, μέσω π.χ. της αφαίρεσης πινακίδων, επιβαρύνει όλα τα μέλη της. Προφανώς, η κατεύθυνση εδώ είναι η αυστηροποίηση των διοικητικών μέτρων για την κακή οδηγική συμπεριφορά, καταργώντας ωστόσο διατάξεις που, είτε λαϊκίζουν, όπως αυτή της εισαγωγής εισοδηματικών κριτηρίων για τον υπολογισμό των παραβάσεων, είτε είναι εξοντωτικές, όπως αυτή της δια βίου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης.


-Θα συνεργαστείτε με άλλα υπουργεία και φορείς με στόχο τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς των Ελλήνων; Για παράδειγμα υπάρχει στα πλάνα σας μια συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας για ένταξη του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής ως βασικού στα σχολεία;


Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στέλνει κάθε χρόνο στο υπουργείο Παιδείας την ύλη του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής προκειμένου να ενταχθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων. Το μάθημα διεξάγεται με βάση την ηλεκτρονική πλατφόρμα «e – drive academy» που έχει αναπτύξει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στελέχη πραγματοποιούν σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, ακολούθως, μεταφέρουν τη γνώση στα παιδιά. Εφόσον το Υπουργείο Παιδείας κρίνει ότι η κυκλοφοριακή αγωγή πρέπει να ενταχθεί ως βασικό μάθημα στα σχολεία, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συμβάλλει στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Από την πλευρά μας, αυτό που ενδιαφέρει είναι το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής, ανεξάρτητα του αν είναι βασικό ή όχι, να είναι αποτελεσματικό.


-Πιστεύετε ότι το οδικό δίκτυο της χώρας συντελεί στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων;


Το οδικό δίκτυο της Ελλάδας είναι από τις βασικές αιτίες για τα τροχαία ατυχήματα. Ας σημειωθεί ότι ένας από τους λόγους που έχει σημειωθεί μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, είναι ότι το οδικό δίκτυο έχει βελτιωθεί σημαντικά, κυρίως όσον αφορά στους αυτοκινητόδρομους. Υπάρχουν όμως τεράστια προβλήματα σε όλο το εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Πολλοί δρόμοι έχουν κατασκευασθεί πριν από αρκετές δεκαετίες και η συντήρησή τους έχει μείνει πίσω. Ο κ. Καραμανλής καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να προωθήσει έργα αναβάθμισης του οδικού δικτύου. Ωστόσο, οι κακοί δρόμοι δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για την κακή οδηγική συμπεριφορά. Απεναντίας, είναι λόγος να είμαστε ακόμη περισσότερο προσεκτικοί στην οδήγηση.


-O πρωθυπουργός είχε προεκλογικά δώσει (και δικαίως) μεγάλη έμφαση στο οδικό δίκτυο της Κρήτης . Υπάρχουν και άλλες περιοχές στη χώρα που χρήζουν άμεσης παρέμβασης;


Στην Κρήτη έχουμε την ανοιχτή πληγή της κατασκευής του ΒΟΑΚ, που, δυστυχώς, βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει δώσει προτεραιότητα στο συγκεκριμένο ζήτημα και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υπάρξει πρόοδος. Δεν είναι όμως μόνο η Κρήτη. Η εθνική οδός Πατρών – Πύργου παραμένει ένας εξαιρετικά επικίνδυνος δρόμος όπου συμβαίνουν πολλά δυστυχήματα κάθε χρόνο. Και εκεί δυστυχώς υπάρχουν σοβαρές δυσκολίες γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να αλλάξει τον ώριμο σχεδιασμό που είχε παραλάβει και να σπάσει το έργο σε 8 κομμάτια. Ο κ. Καραμανλής έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για να δοθεί η βέλτιστη λύση σε καθεμία από αυτές τις σύνθετες περιπτώσεις. Απαιτείται εντατική μελέτη και ρεαλιστικές παρεμβάσεις. Απαιτείται επίσης, συνεννόηση με την Ευρώπη που στηρίζει αυτά τα έργα με χρηματοδότηση. Η δική μας προσπάθεια αποσκοπεί στο να υλοποιηθούν αυτά τα έργα με υψηλή ποιότητα, στο συντομότερο εφικτό διάστημα και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.



-Η ηλεκτροκίνηση κερδίζει συνεχώς έδαφος ανά τον κόσμο. Η κυβέρνησή σας προεκλογικά είχε παρουσιάσει ένα συγκροτημένο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση. Πιστεύετε ότι είναι άμεσα εφαρμόσιμο;


Όπως γνωρίζετε έχει ήδη συσταθεί διυπουργική επιτροπή για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης η οποία θα εκπονήσει μέχρι το καλοκαίρι του 2020 ένα εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο. Στην Ελλάδα συνήθως η νομοθεσία έπεται της εισόδου μιας τεχνολογικής εξέλιξης. Προσπαθούμε όλοι μαζί, συντονισμένα, να μην επαναληφθεί αυτό και στην ηλεκτροκίνηση. Σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται ώστε να διαμορφωθούν όροι και προϋποθέσεις για την υποστήριξη των υποδομών της ηλεκτροκίνησης και τη συντήρηση των οχημάτων αυτών.


-Ποια κίνητρα θα δώσετε για να στραφεί ο κόσμος στην ηλεκτροκίνηση; Πιστεύετε ότι πρώτα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές (δίκτυα φόρτισης, κτλ.) ή αυτό μπορεί να γίνει παράλληλα;


Υπάρχει ήδη από το 2014 θεσμικό πλαίσιο που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται οι υποδομές της ηλεκτροκίνησης και καταρτίζουμε μια ρύθμιση που θα περιγράφει το πλαίσιο για τους τεχνίτες συντήρησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Σήμερα υπάρχουν λίγα οχήματα και λίγα σημεία φόρτισης. Όσο αυξάνεται η χρήση της ηλεκτροκίνησης τόσο θα επεκτείνονται οι υποδομές, καθώς και οι επιλογές στη συντήρηση. Τα κίνητρα είναι ένα σύνθετο θέμα που εξαρτάται από την οικονομική δυνατότητα, με δεδομένο ότι η πολιτική κινήτρων πρέπει να είναι στοχευμένη και κυρίως, να μπορεί να υποστηριχθεί δημοσιονομικά. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζονται διάφορα μέτρα σε ένα γενικότερο πλαίσιο χορήγησης κινήτρων για την ανανέωση του γηρασμένου στόλου οχημάτων και μέσα σε αυτά είναι και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Τα κόστη είναι σήμερα υψηλά, αλλά εκτιμάμε ότι με την πρόοδο της τεχνολογίας η ηλεκτροκίνηση θα αρχίσει να γίνεται σταδιακά περισσότερο προσιτή και αυτό, πιθανότητα, να συμβάλλει και σε μια αποδοτικότερη πολιτική κινήτρων.

-Οι δημόσιες υπηρεσίες πόσο πιθανό είναι να αρχίσουν να χρησιμοποιούν ηλεκτροκίνητα οχήματα σαν ένα πρώτο βήμα που θα λειτουργήσει και σαν «μπούσουλας» για τον πολίτη;


Οι δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να δώσουν το καλό παράδειγμα. Ξεκινώντας από τις αστικές συγκοινωνίες, ο στόλος των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα ανανεωθεί με την προμήθεια νέων οχημάτων. Ένα ποσοστό από αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα και θα ενσωματωθούν στον στόλο σηματοδοτώντας τη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ο ακριβής αριθμός των οχημάτων που θα χρησιμοποιούν τη νέα τεχνολογία θα προσδιοριστεί από τις μελέτες του ΟΑΣΑ με βάση τις κυκλοφοριακές ανάγκες, αλλά και τις υποδομές που υπάρχουν για την υποστήριξη αυτών των οχημάτων. Είναι αναγκαίο να δούμε στην πράξη τη λειτουργικότητά τους, την αυτονομία τους και τις ανάγκες υποδομών και συντήρησης, στις απαιτητικές συνθήκες της καθημερινής κυκλοφορίας στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας. Γι΄ αυτό θα αρχίσουμε με έναν συγκεκριμένο αριθμό σε συνδυασμό με οχήματα που χρησιμοποιούν περισσότερο ώριμες, αν θέλετε, τεχνολογίες.


-H ανεξέλεγκτη εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων δημιουργούσε μια πρόσθετη επιβάρυνση στο περιβάλλον. Ποια ακριβώς μέτρα σκοπεύετε να πάρετε έτσι ώστε να σταματήσει το φαινόμενο η Ελλάδα να είναι το «νεκροταφείο» οχημάτων της βόρειας Ευρώπης;


Ο στόχος μιας κυβέρνησης δεν μπορεί να είναι η κατάργηση του δικαιώματος της επιλογής του πολίτη ανάμεσα σε ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο όχημα, αλλά η υιοθέτηση κανόνων και προδιαγραφών για την ποιότητα των οχημάτων που κυκλοφορούν στην επικράτεια. Θέλουμε αυτοκίνητα μικρής ηλικίας, που έχουν περάσει τεχνικό έλεγχο, με χαμηλές εκπομπές ρύπων και χωρίς «γυρισμένα» χιλιόμετρα.

Και επιθυμούμε να γνωρίζουμε αυτή την «ταυτότητα» των οχημάτων με τρόπο που να μη δυσχεραίνεται η εισαγωγή και η μεταβίβασή τους. Πολύ σύντομα αυτές οι αρχές θα μεταφραστούν σε μια εφαρμόσιμη νομοθεσία που θα δίνει την ευχέρεια στον καταναλωτή να επιλέξει αυτό που θέλει, διασφαλίζοντας ότι δεν θα εξαπατηθεί.


-Σε παλαιότερες δηλώσεις σας είχατε αφήσει να εννοηθεί ότι δεν είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο ελέγχου των οχημάτων στα ΚΤΕΟ. Τι ακριβώς σκοπεύετε να αλλάξετε έτσι ώστε αυτοί να γίνουν πιο αξιόπιστοι;


Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ένα ποσοστό κοντά στο 40% των οχημάτων δεν περνάει ελέγχους ΚΤΕΟ, με ότι συνεπάγεται αυτό για την οδική ασφάλεια, τη ατμοσφαιρική ρύπανση, αλλά και τα έσοδα του κράτους. Πέρα από αυτό όμως υπάρχει ζήτημα και με την ποιότητα των ελέγχων. Χρειάζεται μια συνολική παρέμβαση, την οποία μελετάμε, προκειμένου να συγκροτηθεί ένα μητρώο ελεγκτών ώστε να διενεργούνται επιθεωρήσεις οχημάτων μετά την έξοδο από τα ΚΤΕΟ, δειγματοληπτικά και να διαπιστώνεται επί τόπου που υπάρχει αδυναμία. Οι φορείς που θα διενεργούν αυτό το ελεγκτικό έργο θα είναι πιστοποιημένοι και θα προκύψουν μετά από σχετικό διαγωνισμό.


-Η ηλικία του στόλου των αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην ΕΕ, κάτι που επηρεάζει και την οδική ασφάλεια αλλά και την ρύπανση του περιβάλλοντος. Κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με τα λεωφορεία, τα ΤΑΧΙ και τα φορτηγά τα όποια είναι στην πλειοψηφία τους «υπέργηρα». Θα δώσετε κίνητρα για την αντικατάστασή τους και να ναι ποια και πότε;


Στο πεδίο όλων των επαγγελματικών οχημάτων θα πρέπει να σκεφτούμε πρωτότυπες λύσεις, βασιζόμενοι σε καλές διεθνείς πρακτικές. Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε νομοθετικά σε μια νέα λύση, αυτή της χρονομίσθωσης, Αυτή θα αφορά οχήματα συγκεκριμένων κατηγοριών που έχουν εισαχθεί στην Ελλάδα και δεν διαθέτουν στοιχεία κυκλοφορίας, καινούργια ή μεταχειρισμένα, που θα μπορούν να εκμισθώνονται από τον ιδιοκτήτη τους και να τίθενται σε κυκλοφορία ως δημοσίας χρήσης στο όνομα του μισθωτή. Φυσικά, θα υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις ως προς π.χ. τις εκπομπές ρύπων ακριβώς, προκειμένου να πετύχουμε μια ανανέωση του στόλου, την οποία θα χαρακτήριζα επιβεβλημένη στα επαγγελματικά οχήματα.


-Ο Δακτύλιος όπως υπάρχει σήμερα είναι ένα μέτρο που επί της ουσίας δεν έχει κάποιο νόημα. Σκοπεύετε να τον αλλάξετε ή να τον καταργήσετε; (πχ να καθιερώσετε ένα τέλος εισόδου στο κέντρο της πόλης όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες)


Έχουν ακουστεί κατά καιρούς πολλές απόψεις και νομίζω ότι όποιος προτείνει την κατάργησή του πρέπει να έχει βρει ένα άλλο, εφαρμόσιμο μέτρο για να τον αντικαταστήσει. Προφανώς το μέτρο χρειάζεται κάποιας μορφής εκσυγχρονισμό καθότι δεν συμβαδίζει με την πρόοδο της τεχνολογίας στην αυτοκίνηση, π.χ. ως προς τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Μια λύση θα ήταν να συνδεθεί η είσοδος στο κέντρο της πόλης με αυτοκίνητα μηδενικής ή χαμηλής εκπομπής ρύπων. Αυτό με τη σειρά του προϋποθέτει ανανέωση του στόλου, ανάπτυξη υποδομών στάθμευσης περιφερειακά της πόλης, ποιοτικές αστικές συγκοινωνίες, ανάπτυξη της μικροκινητικότητας. Δεν προτείνουμε λοιπόν την κατάργηση του δακτυλίου, αυτή τη στιγμή. Ούτε επίσης σκεφτόμαστε την επιβολή διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της Αθήνας. Είναι μια πρόταση που είχε τεθεί αρκετά χρόνια πριν και πέρα από το οικονομικό σκέλος, θεωρώ ότι θα έχει και αρκετές δυσκολίες εφαρμογής.


-Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δημιουργήσει ένα «μπάχαλο» (αν επιτρέπεται η έκφραση) με τις εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών. Δώσατε μια λύση άμεση. Είναι αυτός ο τρόπος που θα εξετάζονται στο εξής ή σκοπεύετε να φέρετε έναν πιο σύγχρονο τρόπο εξέτασης των υποψηφίων οδηγών;


Δεν θα γυρίσουμε στο παρελθόν. Επιλέξαμε να λύσουμε το πρόβλημα επαναφέροντας προσωρινά το προηγούμενο καθεστώς προκειμένου να δώσουμε διέξοδο σε 100.000 συμπολίτες μας που αδυνατούσαν να δώσουν εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης. Σύντομα θα μεταβούμε σε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα είναι εφαρμόσιμο και θα αντιμετωπίζει τις παθογένειες του παρελθόντος.


-Με τον ν. 4625/2019 και σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών δώσατε παράταση 6 μηνών στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας και του τέλους ταξινόμησης με τη μέθοδο WLTP. Αυτό σημαίνει ότι του χρόνου θα δούμε αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας;


Αποτρέψαμε φέτος μια αύξηση των τελών κυκλοφορίας που σε ορισμένες περιπτώσεις θα έφτανε και το 200%,εάν εφαρμοζόταν το σύστημα υπολογισμού με βάση τις εκπομπές ρύπων που επιβάλλει το νέο παγκόσμιο εναρμονισμένο πρότυπο. Επεξεργαστούμε σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ένα σχέδιο για την επόμενη χρονιά προκειμένου οι όποιες αλλαγές να επιβαρύνουν όσο το δυνατόν λιγότερο τους ιδιοκτήτες, να είναι δημοσιονομικά ουδέτερες και την ίδια στιγμή να ευνοείται η χρήση οχημάτων που δεν ρυπαίνουν. Επιφυλάσσομαι να αναφερθώ ξανά στο ζήτημα όταν θα έχουμε κοστολογημένες προτάσεις.


Ο κάτοχος ενός παλαιού αυτοκινήτου 10ετίας ή 15ετίας κατά τη γνώμη σας πληρώνει πολλά ή λίγα για ένα αυτοκίνητο που μάλλον θέλει να αντικαταστήσει αλλά δεν μπορεί;


Προφανώς και πληρώνει πολλά. Ο κάτοχος ενός παλαιού αυτοκινήτου πιθανότατα θα επέλεγε ένα όχημα νεότερης ηλικίας εάν είχε τη δυνατότητα να το αποκτήσει. Σε μεγάλο βαθμό η ανανέωση του στόλου θα τροφοδοτηθεί από την ανάκαμψη της οικονομίας. Χρέος μας είναι να βρούμε κίνητρα και ενδεχομένως, αντικίνητρα, ώστε να βοηθήσουμε τον ιδιοκτήτη να προχωρήσει σε ανανέωση του οχήματος του. Δεν είναι μια εύκολη άσκηση καθώς π.χ. η αναπροσαρμογή των τελών τα οποία επηρεάζουν σημαντικά την απόκτηση ενός αυτοκινήτου είναι μια σύνθετη διαδικασία που συνεκτιμώνται αρκετοί παράγοντες στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης δημοσιονομικής πολιτικής.


-Σε άλλες χώρες της ΕΕ τα ιστορικά οχήματα αντιμετωπίζονται ως κομμάτι πολιτιστικής κληρονομιάς. Στη χώρα μας έφτασαν να τελούν υπό διωγμό, κυρίως λόγω του καθεστώτος κυκλοφορίας τους. Ποια μέτρα σκοπεύετε να πάρετε ώστε να ξεκαθαρίσει επιτέλους το καθεστώς κυκλοφορίας τους;


Θα πιάσουμε το νήμα από την αρχή. Με νέους κανόνες ως προς τον χαρακτηρισμό τους, το καθεστώς κυκλοφορίας τους, την ασφάλεια στην χρήση τους. Πριν όμως θα πρέπει να γνωρίζουμε πόσα ακριβώς ιστορικά οχήματα κυκλοφορούν σήμερα στη χώρα μας. Η πληροφορία αυτή είναι σήμερα άγνωστη. Γι΄ αυτό και καταρτίζουμε το σχετικό μητρώο που θα μας επιτρέψει σύντομα να περάσουμε στο επόμενο βήμα. Τα ιστορικά οχήματα υπάρχουν και συντηρούνται με πολύ κόπο από τους ιδιοκτήτες τους για να κυκλοφορούν στους δρόμους και όχι για να σταθμεύουν σε γκαράζ. Ήδη έχει υπογραφεί η υπουργική απόφαση η οποία εξομαλύνει σε μεγάλο βαθμό το καθεστώς κυκλοφορία τους. Έως το τέλος του έτους θα έχουμε και ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που θα καθορίζει το καθεστώς ύπαρξης τους στη χώρα.




Comments


bottom of page