top of page

Οδηγώντας με ασφάλεια



Υπάρχει μια φράση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που νομίζω συμπυκνώνει την ουσία του σχεδίου νόμου που συζητούμε σήμερα. Είναι η πρώτη φράση του τίτλου του, “Οδηγώντας με ασφάλεια”. Αν θέλουμε πραγματικά να κατανοήσουμε το σκεπτικό και να αξιολογήσουμε με τη δέουσα προσοχή τις ρυθμίσεις που περιέχει, δεν έχουμε παρά να ξεκινήσουμε από εκεί.


Πιστεύω θα συμφωνήσουμε όλοι ότι το βασικό ζητούμενο, όταν μιλάμε για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, δεν είναι απλώς η απόκτηση οδηγικών δεξιοτήτων. Είναι κυρίως η απόκτηση της ικανότητας του υποψηφίου να οδηγεί με ασφάλεια. Ασφάλεια τόσο για τον ίδιο όσο και για τους υπόλοιπους χρήστες της οδού.


Μέσα σε 30 λεπτά, όσο διαρκεί η πρακτική δοκιμασία, η πολιτεία πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσει αν ο υποψήφιος οδηγός έχει τις δεξιότητες και την κυκλοφοριακή αγωγή να οδηγήσει. Πρέπει να μπορεί να διαπιστώσει έμμεσα το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης από τους εκπαιδευτές. Και πρέπει να μπορεί να αξιολογήσει με αντικειμενικά κριτήρια το έργο των εξεταστών.


Υπό αυτό το πρίσμα – και ας μου επιτραπεί μια προσωπική χροιά- με αυτή την αγωνία και ευθύνη ξεκινήσαμε και ξεκίνησα πριν από δύο χρόνια την προσπάθεια να συνταχθεί αυτό το σχέδιο νόμου, όταν μου εμπιστεύθηκε αυτή την αποστολή ο Υπουργός κ. Καραμανλής.


Το σχέδιο νόμου που συζητούμε εστιάζει σχεδόν αποκλειστικά στην οργάνωση της διαδικασίας της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας των υποψήφιων οδηγών.


Η επιλογή δεν έγινε τυχαία. Η πολιτεία έχει την ευθύνη της διεξαγωγής αδιάβλητων εξετάσεων. Έχει την ευθύνη παραγωγής επιμορφωμένων και ακέραιων εξεταστών που έχουν συνείδηση της αποστολής τους Έχει την ευθύνη να αξιολογεί συνεχώς το έργο τους με αντικειμενικότητα. Έχει επίσης την υποχρέωση να προσφέρει στους πολίτες αυτής της χώρας, σύγχρονα εγχειρίδια που καλλιεργούν τόσο την αναγνώριση όσο και την επίγνωση του κινδύνου που έχει η οδήγηση. Έχει την υποχρέωση να οργανώσει μια πρακτική δοκιμασία που θα προσομοιάζει στο έπακρο τις συνθήκες κυκλοφορίας που επικρατούν στους ελληνικούς δρόμους.


Έχει την υποχρέωση να προσφέρει στους πολίτες της, ανεξαρτήτως επιπέδου εκπαίδευσης, μαθησιακών δυσκολιών, δυσκολιών στην ακοή και την κινητικότητα, τα κατάλληλα εφόδια, όπως εξειδικευμένα παιδαγωγικώς εγχειρίδια καθώς και εξεταστικά κέντρα ανά τη χώρα για τα άτομα με αναπηρία.


Έχει, τέλος, την υποχρέωση να βοηθήσει να μάθουν να οδηγούν με ασφάλεια οι χιλιάδες νόμιμοι μετανάστες που ζουν και εργάζονται εδώ, προωθώντας τη μετάφραση των εγχειριδίων εκπαίδευσης στη γλώσσα τους.


Αυτή είναι η σκοπιμότητα των διατάξεων που συζητούμε σήμερα: Από τη δημιουργία μητρώου εξεταστών και εποπτών, την οπτικοακουστική καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας, την παραγωγή νέων εγχειριδίων που απευθύνονται σε όλους, τη δημιουργία ιδιωτικών “Ηνίοχων” που θα σταματήσουν την ταλαιπωρία και την οικονομική αφαίμαξη εκατοντάδων συμπολιτών μας με κινητικά προβλήματα.


Είπα προηγουμένως τη φράση "σχεδόν αποκλειστικά". Υπάρχει πράγματι στο σχέδιο νόμου μια πρόβλεψη που ακουμπά άμεσα το έργο των εκπαιδευτών οδήγησης και αυτή είναι η θέση του κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Παραδόξως είναι το σημείο που συγκέντρωσε τις περισσότερες αντιρρήσεις, παρατηρήσεις και σχόλια, κυρίως από την πλευρά των εκπαιδευτών.


Αρκετοί από τους προβληματισμούς είναι εύλογοι. Για παράδειγμα, η πιθανή οικονομική επιβάρυνση του υποψηφίου, ή η ικανότητα των εξεταστών να ανταποκριθούν στο ρόλο του συνοδηγού. Για ορισμένους από αυτούς υπήρξαν προβλέψεις και μεταβατικά στάδια προκειμένου να περάσουμε στο νέο καθεστώς με το πιο ομαλό τρόπο. Θα πρέπει ωστόσο να σταθούμε λίγο περισσότερο στο σκεπτικό αυτής της ρύθμισης.


Είμαι πεπεισμένος ότι για να επιτύχουμε το επιθυμητό επίπεδο οδικής ασφάλειας θα πρέπει όλοι – και κυρίως οι εκπαιδευτές οδήγησης -να εμπιστευθούν περισσότερο το επίπεδο εκπαίδευσης που οι ίδιοι παρέχουν στον υποψήφιο οδηγό.

Αν το σκεφτούμε καλά, 30 λεπτά πρακτικής δοκιμασίας μόνο χωρίζουν τον υποψήφιο οδηγό από τον οδηγό. Σε αυτά τα 30 λεπτά ο υποψήφιος πρέπει να δοκιμαστεί όχι σε συνθήκες “γύαλας” αλλά σε όσο το δυνατό πιο κοντά στις πραγματικές συνθήκες που θα κληθεί να αντιμετωπίσει την επόμενη ημέρα. Οι πραγματικές συνθήκες περιέχουν οδηγική ικανότητα αλλά περιέχουν και άγχος, εγρήγορση, ετοιμότητα αντίδρασης σε κάθε τι απρόβλεπτο που μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια της οδήγησης.


Τα στοιχεία αυτά πρέπει να αποτελούν το κύριο μέρος της εκπαίδευσης ενός υποψήφιου οδηγού. Όταν πρώτοι εμείς αισθανόμαστε ανασφάλεια για το υποψήφιο οδηγό που φέρνουμε προς δοκιμασία τότε είναι λογικό και ο υποψήφιος οδηγός να αισθάνεται ανασφάλεια για τον εαυτό του.


Το πραγματικά επιθυμητό επίπεδο εκπαίδευσης θα το επιτύχουμε την ημέρα που ο εκπαιδευτής και ο υποψήφιος οδηγός θα αισθάνονται ασφαλείς να οδηγήσουν σε οποιεσδήποτε κυκλοφοριακές συνθήκες, ανεξαρτήτως του που κάθεται ο εκπαιδευτής ή ο εξεταστής.

Σε κάθε περίπτωση, μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Θα ήθελα μόνο να προσθέσω ότι, στην περίπτωση που υπάρξουν αλλαγές σε αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για συγκεκριμένες κυρώσεις προς εκείνους τους εκπαιδευτές που, από τη καταγραφή της διαδικασίας, αποδεικνύεται ότι παρεμβαίνουν χωρίς να υφίσταται πραγματικός λόγος ασφάλειας.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η πολιτική επικοινωνία επιτάσσει συχνά να παρουσιάζουμε νομοσχέδια που είναι άμεσα εφαρμόσιμα, παραγνωρίζοντας καμιά φορά τη ρήση ότι ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.


Συζητούμε σήμερα για μια μεγάλη τομή στην οδική ασφάλεια, μέρος της εθνικού σχέδιο δράσης που παρουσιάσαμε τον περασμένο Φεβρουάριο, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη. Μια τομή στην οποία απαιτείται και έχει προβλεφθεί ένα ικανό μεταβατικό διάστημα για να εφαρμοστεί σωστά.


Δεν θα πρέπει να βιαστούμε.


Καλώ το σώμα να στηρίξει αυτή την προσπάθεια η οποία μπορεί να συμβάλλει στο να μη θρηνήσουμε ξανά κανέναν συμπολίτη μας στους ελληνικούς δρόμους.


Σας ευχαριστώ.



Ομιλία στη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου: “Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών”








Commenti


bottom of page