
Έχει καταστεί νομίζω προφανές, τόσο από τις τοποθετήσεις των κυρίων υπουργών όσο και από την παρουσίαση του Πρωθυπουργού σήμερα, ότι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι ένα σύνθετο εγχείρημα,
στο βαθμό που δεν εξαντλείται στην υποστήριξη της αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος αλλά παρεμβαίνει πρωτίστως στην υποστήριξη της χρήσης του οχήματος σε όλο τον κύκλο ζωής του.
Με αυτό το σκεπτικό εργαστήκαμε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο της Διυπουργικής Επιτροπής, έχοντας, βέβαια, πάντα υπόψη ότι η χώρα μας έχει αναλάβει συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τη μείωση της εκπομπής ρύπων στον τομέα των μεταφορών και έχει δεσμευτεί για τη μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης κινητικότητας, πυλώνας του οποίου είναι η ηλεκτροκίνηση.
Παράδειγμα αυτής της ολιστικής προσέγγισης που προανέφερα αποτελεί η ανανέωση του γηρασμένου στόλου των ΤΑΞΙ. Προφανώς απαιτούνται οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση τους, αλλά πως θα εκπληρώσουμε τις ευρωπαϊκές μας δεσμεύσεις για μια κινητικότητα χαμηλών ρύπων αν δε θεσπίσουμε παράλληλα την απόσυρση των παλαιών ΤΑΞΙ και την παράδοση τους σε συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης;
Πόση αξία θα είχε η επιδότηση της αγοράς ΤΑΞΙ, χωρίς πιάτσες με τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης, οι οποίες θα λειτουργούν είτε αυτόνομα ή εντός των ήδη υπαρχόντων, με ειδικά καθορισμένες θέσεις;
Πόσο εύκολη θα είναι η χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος αν οι ΟΤΑ δεν μεριμνήσουν, στο πλαίσιο των ΣΒΑΚ, για την τοποθέτηση και λειτουργία επαρκούς αριθμού δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης;
Προτεραιότητα μας το επόμενο διάστημα είναι η αδειοδότηση ενός επαρκούς δικτύου υποδομών φόρτισης κατά μήκος του οδικού δικτύου της χώρας καθώς και σε ιδιωτικούς, δημόσιους και κοινόχρηστους χώρους στάθμευσης, μέσα από μια απλή, ελάχιστα γραφειοκρατική, διαδικασία.
Εξίσου μεγάλη αξία έχει όμως την ύπαρξη αυτού του δικτύου να τη γνωρίζει ο χρήστης. Και μάλιστα όχι στατικά αλλά δυναμικά. Αυτό το στόχο υπηρετεί το Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, που αναπτύσσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το Μητρώο θα είναι διαλειτουργικό πανευρωπαϊκά και θα παρέχει δυναμικά στοιχεία στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως τη διαθεσιμότητα των σημείων, την τρέχουσα κατάστασή τους (ελεύθερο/κατειλημμένο), καθώς και δεδομένα που αφορούν στην τιμή φόρτισης, καθώς τον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής, κλπ.
Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε μια κεντρική ηλεκτρονική βάση δεδομένων, στην οποία θα συλλέγονται δεδομένα από τους φορείς και θα αποστέλλονται στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο, θα καταγράφονται οι φορείς της αγοράς ηλεκτροκίνησης και θα εποπτεύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης.
Ειπώθηκε επίσης από τους κυρίους Υπουργούς ότι η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα απαιτεί την υποστήριξη και εξυπηρέτηση των χρηστών μετά την πώληση, ιδίως την επισκευή και συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Για το λόγο αυτό
Το θεσμικό πλαίσιο της ηλεκτροκίνησης θα ρυθμίζει την αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, τα απαιτούμενα προσόντα για την κατοχή άδειας ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και το είδος του τεχνικού περιοδικού ελέγχου τους από τα ΚΤΕΟ.
Τέλος, αξίζει πιστεύω να αναφερθεί ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση θα ενσωματώσει στο εθνικό μας δίκαιο όλες τις πρόσφατες αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Ειδικότερα, με την Οδηγία 1161/2019 που ενσωματώνεται, από 2 Αυγούστου 2021 τίθενται ελάχιστοι στόχοι προμηθειών καθαρών οχημάτων, επί του συνολικού αριθμού οχημάτων οδικών μεταφορών, των οποίων η προμήθεια διενεργείται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων.
Αναφέρω ενδεικτικά ότι, από 02/08/2021 – 31/12/2025, το 33% των σχετικών προμηθειών πρέπει να αφορά οχήματα μηδενικών ή μειωμένων ρύπων, ενώ από 01/01/2026 - 31/12/2030 το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 47%.
Προς εκπλήρωση αυτού του στόχου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δεσμευτεί για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, μέσω διεθνούς διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα.
Comments